Leonard Cohen – You Want It Darker

leonardcohen-youwantitdarker

Score

8.8 Songs
9.5 Lyrics
9.2

You Want It Darker is het 14de album van Leonard Cohen. Cohen die muzikant, poëet en verhalenverteller is experimenteert eigenlijk al heel zijn leven met verschillende manieren om de teksten die hij schrijft van muziek te voorzien. De sound die hij op al zijn platen creëerde paste steeds perfect bij het verhaal dat hij wilt vertellen. Zo bracht hij zachte akoestische klanken op zijn album Songs from a Room uit 1969 terwijl hij zijn vorige album Popular Problems dan weer voorzag van een stevigere bluesachtige sound. Maar You Want It Darker is een plaat die ondergedompeld wordt in een erg donkere sfeer en setting waarin hij reflecteert over zijn leven en kijkt naar het naderende einde. En dat laat hij niet enkel zien met de manier waarop hij zijn geluid bij elkaar weet te brengen maar ook met de enorm prachtige teksten die hij voor You Want It Darker heeft neergeschreven. Titelnummer en opener You Want It Darker zet direct de toon voor het album dat in al zijn minimalisme een enorme draagkracht met zich meesleept.

Er is in het nummer maar een stille beat op de achtergrond te horen met hier en daar wat toetsen en wat koorgezang op de achtergrond maar toch weet het je in het diepste van je ziel te raken. En wanneer Leonard Cohen zijn magische tocht begint met woorden als  “They’re lining up the prisoners now / The guards are taking aim / I struggled with some demons / They were middle-class and tame / I Didn’t know I had permission / To murder and to maim / You want it darker…” besef je al gauw dat hij even goed de nobelprijs voor literatuur had mogen winnen. En met elk stuk tekst die hij op de buitenwereld loslaat besef je dat de sfeer nog donkerder wordt. Op het album focust Cohen zich vooral op onderwerpen als politiek, religie, liefde en zijn leeftijd. Thema’s die doorheen zijn hele werk de vaste leidraad vormen maar die hier op deze plaat tot een regelrechte apotheose van zijn kunnen en zijn talent leiden. Met de prachtige hebreeuwse woorden Hineni, hineni en daarop I’m ready, my lord lijkt het wel of hij in het reine probeert te komen met zijn god om de zonde’s van zijn leven af te werpen vooraleer het te laat is.

Ook Treaty lijkt wel een afrekening te zijn met het verleden als een soort van manier om met een liefde in het verleden terug in het reine te komen. En met woorden als “I seen you change the water into wine / I seen you change it back to water too / I sit at your table every night / I try but I just don’t get high with you…”, eventually leading into “…I wish there was a treaty / Between your love and mine.” weet hij dat met verve te doen. Met de strijkers en de piano die op de achtergrond zich een weg naar je hart banen weet je dat het goed zit. En met Leonard Cohen die zijn stem nog eens het ritme laat aangeven brengt iets dat zelfs amper in woorden te beschrijven is. Een soort van muziek die zelfs niet meer gewoonweg benoemd kan worden als iets waar je gewoon eventjes naar luistert. Want dit is muziek die zich in het diepste van je cellen gaat nestelen en je doet nadenken over het leven. Cohen lijkt wel te zeggen dat het leven veel te kort is en dat je het leven gewoon elke dag moet grijpen.

leonardcohen

Hij weet zijn songs deze keer te verpakken in een diepe poel vol emoties met lyrics die speels, effectief maar vooral erg emotioneel zijn. On The Level gaat wat verder op de ingeslagen weg maar dit keer krijgen we een gitaar die prominenter aanwezig is. En in het nummer lijkt er wat meer soul te zijn en is het ingetogen geluid eventjes aan de kant geschoven. Met Leaving the Table kiest Cohen dan weer meer voor de sombere kant van het leven terwijl If I Didn’t Have Your Love dan weer de bovenhand neemt in de pracht en praal. Maar waar we vooral van ondersteboven zijn dat is de manier waarop de muziek in functie staat van zijn teksten. De muziek dient er bij Leonard Cohen vooral voor om zijn verhalen te kunnen vertellen en dat doet hij met verve op You Want It Darker. Het is een album dat zich elke keer van een totaal andere kant laat aanschouwen en waar telkens wel een of ander detail weer opvalt. Met de eerste vier nummers brengt hij vooral een beeld van hoe hij reflecteert over de dingen die hij in zijn leven heeft meegemaakt.

En met de nummers nadien komt vooral het besef naar boven dat het einde nadert en dat hij zijn weg lijkt te zoeken. En dat is alleen al te merken aan de titels met Traveling Light, It Seemed the Better Way en Steer Your Way. Met die laatste nummers zoekt hij de weg naar het einde en dat einde is voor hem niet definitief zoals hij onlangs in een interview zei. Want Cohen wilt gerust nog eventjes leven maar het gaat er vooral over dat hij met zijn 82-jarige leeftijd beseft dat er een einde gaat komen aan zijn leven en dat die periode dichter bij hem ligt dan zijn verleden als jongeman. Traveling Light leidt hem op die weg en brengt hem zoals wij het aanvoelen emotioneel weer op een totaal andere plek. Het is een nummer waarbij het lijkt alsof je ’s nachts op straat ligt te dwalen en de schoonheid van het leven voor je voeten ziet voorbijgaan. Steer Your Way en String Reprise/Treaty is de afsluiting van een periode en van een album dat niet zomaar een album is geworden. Maar eerder rond een echt concept lijkt te draaien.

Een concept van een 82-jarige man die het leven viert maar ook de mindere momenten naar boven durft te halen en reflecteert over wat er in het verleden allemaal is gebeurd rond de liefde. En dat doet hij met zo een ontluikende en emotionele diepgang dat You Want It Darker gerust mag gezien worden als de ultieme afsluiter van zijn leven en als een regelrecht hoogtepunt binnen zijn carrière. Met You Want It Darker levert hij iets af wat nog jarenlang overeind zal blijven staan als de ware klassieker van Leonard Cohen. Volgens sommigen misschien wat vroeg om te zeggen maar net zoals Bob Dylan met Blood On The Tracks een emotionele periode afsloot doet Leonard Cohen dat met You Want It Darker op dezelfde manier en met diezelfde impact op zijn luisteraars. De cover werd ontworpen door de Brugse kunstenaar Sammy Slabbinck.

Leonard Cohen – 21 oktober 2016 – Producer Adam Cohen – Columbia Records

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *